No s'ha trobat res

Disculpes, però no s'han trobat resultats. Potser cercar us ajudarà a trobar una entrada relacionada.

La forma musical

Aula Universitària Sènior UPC Castelldefels
“La forma musical” 11 i 18 de gener de 2011.
Víctor Solé i Udina, professor d’Harmonia

Amb una explicació detallada i entenedora, el conferenciant va explicar la forma musical en dues conferències consecutives.

En la primera es va dedicar preferentment a explicar la forma musical, és a dir, les parts d’una peça musical i com es relacionen entre elles, com a síntesi del petit detall musical en la composició i després, al contrari, passant de la peça musical al petit detall. Va relacionar la música amb la poesia, amb la seva cadència i amb les seves repeticions, concepte tan important en la música. També va ensenyar-nos com escoltar la música i com entendre-la.

Va posar alguns exemples pràctics de minuets, valsos i música clàssica de Mozart, Beethoven, Strauss, Hayden i Schubert, i ens va demostrant com els compositors juguen entre la repetició i el contrast, insistint en el fet hem d’estar atents si volem gaudir d’una peça musical.

La segona conferència va començar amb un repàs ràpid dels conceptes bàsics explicats en la xerrada anterior, amb exemples diferents que van ampliar les idees expressades.

Va continuar explicant la tècnica utilitzada per fer peces més llargues amb coherència total coneguda com “rondeau” i que permet al compositor ornamentar les diferents parts de la composició. Això ho va explicar amb detall en la “Romança en sol”, de Beethoven, on hi ha parts previsibles però amb algun element imprevisible per a l’oient.

Va explicar les tres parts d’una peça musical:

Exposició
Modificació o desenvolupament
Reexposició o desenllaç

Varem escoltar “Eine kleine nachtmusik”, de Mozart, on vam poder apreciar l’exposició de dos temes que es repeteixen amb un entremig que ens porta d’un tema a l’altre. Després vam apreciar el desenvolupament i el final on es repeteixen els temes principals com al principi.

A continuació va explicar el “1r moviment de la 1a simfonia”, de Beethoven, on trobem les mateixes parts amb una introducció diferent als temes principals i amb un final on remata els temes tractats i on hi ha més temps dedicat als fragments diferents als temes bàsics.

També vam escoltar i examinar un fragment de “La Inacabada”, de Schubert, on abunden els fragments no temàtics.

Com sempre, el torn de preguntes var ajudar a fixar les idees explicades.

El nombrós públic assistent a les dues conferències va sortir entusiasmat amb el conferenciant.

Joan Torné Ahicart
Aula d’Extensió Universitària Sènior UPC Castelldefels